2012..."Τέλος"!

Let me see: four times five is twelve, and four times six is thirteen, and four times seven is—oh dear! I shall never get to twenty at that rate!
Alice's Adventures In Wonderland - Lewis Carroll

The ancient tradition that the world will be consumed in fire at the end of six thousand years is true, as I have heard from Hell.
For the cherub with his flaming sword is hereby commanded to leave his guard at the tree of life, and when he does, the whole creation will be consumed and appear infinite and holy whereas it now appears finite & corrupt.
This will come to pass by an improvement of sensual enjoyment.
But first the notion that man has a body distinct from his soul is to be expunged; this I shall do, by printing in the infernal method, by corrosives, which in Hell are salutary and medicinal, melting apparent surfaces away, and displaying the infinite which was hid.
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite.
For man has closed himself up, till he sees all things thro' narow chinks of his cavern.
A Memorable Fancy - William Blake


Τώρα τελευταία, έχει αυξηθεί η φιλολογία σχετικά με "το τέλος του κόσμου το 2012". Με αυτό το πόστ θα ήθελα να ρίξω λίγο περισσότερο φώς στο θέμα, σύμφωνα τουλάχιστον με κάποιες πρόσφατες ανακαλύψεις που ο πολύς κόσμος τις αγνοεί...ίσως επίτηδες.

Η ανανεωμένη ημερομηνία λήξης του κόσμου είναι πρός το παρόν η 21/12/2012! Είναι ανανεωμένη, επειδή ο κόσμος έπρεπε κανονικά να έχει λήξει τη πρωτοχρονιά του 2000 και "πρός το παρόν", επειδή αν δεν συμβεί το 2012, θα μας δωθεί άλλη μια ευκαιρία στις 21/12/2112 (!!! καλά τότε θα μας πάρει και θα μας σηκώσει χωρίς αμφιβολία).

Εδώ θα ήθελα να κάνω μια μικρή παρένθεση για να σας υπενθυμήσω οτι και η πρωτοχρονιά του 2000 (01/01/00) ήταν η ανανεωμένη ημερομηνία λήξης της 6/6/1666, μιας ημερομηνίας που δεν θέλει περισσότερες συστάσεις....εκτός ίσως απο το γνωστό μουσικό κομμάτι των Iron Maiden (Σιδηρά Μεϊντάνια), "166 The Number Of EKAV":



Ας αφήσουμε όμως το ξεχασμένο 1666 και ας επιστρέψουμε στο μέλλον...21/12/2012!!!

Σε αυτή λοιπόν την ημερομηνία φαίνεται να καταλήγει ένα "Ημερολόγιο Των Μάγιας" το οποίο αφού έχει περιγράψει μια περίοδο 5125 ετών...τελειώνει απ.

Γιατί τελειώνει τόσο απότομα το Ημερολόγιο των Μάγιας και τι κρύβεται πίσω απο τον αριθμό 2012;;;

Εδώ βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να γνωρίζω την ύπαρξη μιας δημοσίευσης του γνωστού Ημερολογιολόγου Bowen Tyler, καθηγητή Εφαρμοσμένης Ημερολογιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Boρειο-Ανατολικής Καπρονίας (North East College of Caprona), η οποία είχε προκαλέσει τσουνάμι αντιδράσεων στην Ημερολογιολογιακή κοινότητα με την έκδοση της.

Σε αυτή την εργασία / πρόκληση, ο Bowen Tyler είχε καταφέρει να μεταφράσει τις γνήσιες πέτρινες πινακίδες ενός εκ των Ημερολογιακών Γραφέων των Μάγιας γνωστού σήμερα με την κωδική ονομασία "Χοσέ ο Δυσανάγνωστος". Η τελευταία καταχώρηση του Χοσέ λοιπόν, μπορεί να αποδωθεί σε ελεύθερη μετάφραση ώς:

"Όλο εμένα χώνετε στο γράψιμο! Φεύγω!!!"

Ο μεγάλος αριθμός πινακίδων με το ίδιο μήνυμα που βρέθηκαν μαζεμένοι σε ένα κοντινό λάκο με τη κωδική ονομασία "Κάδος Ανακύκλωσης", αποδιδόταν μέχρι σήμερα σε πινακίδες που χρησιμοποιούσαν νέοι γραφείς για να εξασκούνται στο γράψιμο.

Παρ' όλα αυτά ο Bowen Tyler ταξινόμησε τις πινακίδες σύμφωνα με τον προοδευτικά κακάσχημο γραφικό χαρακτήρα και πρότεινε πως μετα την "Στάση Του Χοσέ", επικράτησε μεγάλη αναταραχή στη κοινότητα της Ημερολογιογραφικής Φιλοσοφίας (Δεν είναι δυνατή η ακριβής μετάφραση) που οδήγησαν σε σειρά ατυχών επιλογών Ημερολογιογραφέων και τελικά τη πλήρη ανάσχεση του έργου λόγω σφάλματος στον "ελεγκτή αποθηκευτικού μέσου" (!)

Τι έχει να πεί όμως ο Bowen Tyler πιο συγκεκριμένα για το τέλος του κόσμου το 2012? Και εδώ είναι το πραγματικά λεπτό σημείο αφού χρησιμοποιεί τη γνωστή μέθοδο των τριών για να αποδείξει τελικά οτι όλοι οι υπολογισμοί των Μάγιας ανάγονταν...στο τριαδικό σύστημα (!)

Έτσι λοιπόν, κάνοντας την αλλαγή της βάσης του αριθμητικού συστήματος απο το 3 στο 10, η ακριβής ημερομηνία είναι:

21/12/2012 = 07/05/59

Και προσέξτε τώρα! Το γινόμενο ημέρας & μήνα: 5 * 7 = 35 + (2 * 12) = 59 Και φυσικά 5 * 9 = 45 και 45 = 35 + 10, όπου φυσικά το 10 στο τριαδικό σύστημα είναι 2 * 12 (!!!)

Η συνειδητοποίηση αυτής της αλήθειας και η ανακάλυψη αυτών των σχέσεων, σε συνδιασμό με τη γελοιοποίηση και την περιθωριοποίηση απο τους συναδέρφους του, οδήγησαν τον Bowen Tyler σε ένα μοναχικό τρόπο ζωής. Κάποιοι τον θυμούνται ακόμα, να τριγύριζει άσκοπα στους δρόμους της Caprona μονολογόντας:

"Μία η μία, μία, μία η μηδέν, μηδέν, μηδέν η μία, μηδέν, μηδέν η μηδέν.....ΜΙΑ!"

Οι κακές γλώσσες λένε πως όταν έφτανε σε ένα σταυροδρόμι, έριχνε ένα ζάρι για να αποφασίσει πρός τα πού να πάει.

Η κατάθλιψη και ο αλκοολισμός λάξεψαν σιγά σιγά μέσα στο νού του τη λαμπρή ιδέα της αυτοκτονίας. Ο Bowen Tyler βρήκε τραγικό θάνατο στις 14/05/07 στους πρόποδες, γνωστού γκρεμού της Caprona. Είχε προσεγγίσει αυτό το όριο...απο πάνω.

Είκοσι ένα δευτερόλεπτα αργότερα, ο ήλιος ανέτειλε σαν αντικαταθληπτικό που περιφρονεί τη βαρύτητα μέσα απο ένα μισοάδειο ποτήρι και η ψυχή του Bowen Tyler έγινε ένα με το φώς.

Δώδεκα λεπτά αργότερα, οι πρώτοι άνθρωποι που μπήκαν στο σπίτι του, ήταν μια επίλεκτη ομάδα της CIA.

Τρία χρόνια μετά, "διαρροές" σε κάποιο website με το όνομα Wikileaks συντάραξαν τον κόσμο.


Bowen Tyler: Δεν ξέχνω...

Άγιο Είχαμε (!;!;)...

Και συνεχίζουμε, αγαπητοί φίλοι, το σουρεαλιστικό πρόγραμμα μας με ένα ποστάκι...του δρόμου.

Ο δρόμος, ώς γνωστόν, είχε τη δική του ιστορία και πόσο μάλλον όταν βρίσκεται μέσα σε μια πόλη. Κάποιον σκοτώσανε εδώ, κάποιος σκότωσε εκεί, κάτι πέρασε απο εδώ, κάποιους μπλόκαραν εκεί, παρελάσεις, πορείες, νυφοπάζαρο, όμορφες βόλτες,...και γενικότερα κίνηση. Το ρολόι σημειώνει το χρόνο και ο δρόμος σημειώνει την τοποθεσία.

Πρίν απο όλα αυτά λοιπόν, ο δρόμος, έπρεπε να έχει όνομα. Ποιό όνομα; Γιατί αυτό το όνομα και όχι κάποιο άλλο; Και τέλος πάντων, αμα αρχίσουμε όλοι να ονοματίζουμε έτσι δρόμους, τι θα φτιάξουμε; Ποιά είναι η μορφή αυτού του "καλλιτεχνήματος" των τοπικών αποφάσεων;

Και ας πάρουμε για παράδειγμα, αυτούς τους δρόμους που φέρουν ονόματα Αγίων...και ας τους ονομάσουμε αυτούς "Ευλογημένους Δρόμους"(!):
  • Τι ποσοστό δρόμων του Ελληνικού οδικού δικτύου έχουν πάρει το όνομα τους πρός τιμή κάποιου άγιου;
  • Ποιός νομός περιέχει τους περισσότερους "ευλογημένους" δρόμους;
  • Ποιοί είναι οι πιο δημοφιλείς άγιοι;
  • Ποιοί είναι οι πιο συνδεδεμένοι άγιοι;
  • Που βρίσκεται το μεγαλύτερο σύμπλεγμα συνδεδεμένων "ευλογημένων" δρόμων;
  • Ποιά είναι η μορφή αυτού του οδικού Πάνθεον; (!)
Τα αποτελέσματα απο αυτή τη μικρή ανάλυση σχολιάζονται στις παρακάτω ενότητες ενώ η μορφή των δεδομένων και λίγα λόγια για την επεξεργασία τους θα αποτελέσουν ξεχωριστό πόστ, όπως και στα προηγούμενα κείμενα σχετικά με τα Ελληνικά ανοικτά δεδομένα.

Εν Αρχή Ήν...Τα Δεδομένα
Οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις κρύβονται μέσα σε ένα σατανικό XML::KML αρχείο μεγέθους περίπου 1GB, με το αγγελικό όνομα "Οδικό Δίκτυο". Το αρχείο αυτό περιγράφει το Οδικό Δίκτυο της Ελλάδας σαν μια σειρά απο τμήματα δρόμων που συνδέουν διασταυρώσεις. Καλύπτει όλη την Ελλάδα, αλλά είναι πιο λεπτομερές στις περιοχές που φιλοξένησαν αθλήματα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Αυτή, αν θυμάμαι καλά, ήταν και η περιγραφή του αρχείου στο geodata.gov.gr, όπου το αρχείο ΗΤΑΝ διαθέσιμο απο τη συλλογή των "Ανοικτών Δεδομένων" για όλους μέχρι πρίν απο λίγο καιρό. Γράφοντας αυτές τις γραμμές και ψάχνοντας στον κατάλογο των δεδομένων για να βάλω το link ανακάλυψα οτι αυτό το αρχείο δεν είναι πια διαθέσιμο. Αρχικά υπέθεσα οτι ίσως πρόκειται για κάποιο λάθος...ένα τυπογραφικό λάθος, ένα γλύστρημα του χεριού, μια άτυχη στιγμή που "εξαφάνισε" το αρχείο απο τον κατάλογο...Στη συνέχεια όμως, ανακάλυψα οτι το αρχείο είχε "εξαφανιστεί"...συνειδητά.

Η (άμεση) απάντηση της ομάδας διαχείρησης του geodata.gov.gr στην ερώτηση μου "Γιατί το αρχείο δεν είναι διαθέσιμο πιά;" έχει ώς εξής:
Το αρχείο του οδικού δικτύου είχε προμηθευτεί με άδεια που απαγορεύει τη διάθεση του, σε οποιοδήποτε άλλο, ακόμη και δημόσια αρχή. Η πρακτική αυτή ήταν εξαιρετικά συνηθισμένη σε κάθε προμήθεια γεωχωρικών δεδομένων στο παρελθόν και οδήγησε στη σπατάλη πόρων μέσω της επαναπρομήθειας των ίδιων ακριβώς προιόντων. Με το ν. 3882/2010 για την ΕΥΓΕΠ, τέτοιου είδους προμήθειες είναι παράνομες. Ό,τι γεωχωρικά δεδομένα προμηθεύεται ή/και παράγει το δημόσιο είναι αδιπραγμάτευτα:
(α) κοινόχρηστα μεταξύ δημοσίων αρχών;
(β) διαθέσιμα στους πολίτες
Για το οποίο το μόνο που μπορώ να πώ είναι...Περαστικά μας!

Υπάρχει Προηγούμενο...
Πρίν προχωρήσω στη περιγραφή των απαντήσεων στις παραπάνω ερωτήσεις θα ήθελα να πω οτι είναι αδύνατον σε ένα πόστ με τέτοιο θέμα, να μην αναγνωρίσω και αναφερθώ για λίγο στη σχετική δουλειά του συγχωρεμένου του Ηλία Πετρόπουλου με τίτλο "Η Ονοματοθεσία Οδών Και Πλατειών" (1) που εκδόθηκε σε βιβλίο το 1995 απο τις εκδόσεις Πατάκη.

Σε αυτή την εργασία, ο Πετρόπουλος, παίρνει ένα οδηγό "Αθηνών - Πειραιώς & Προαστείων" και τον κάνει φύλο και φτερό, δημιουργόντας μια ταξινόμηση των ονομάτων των δρόμων σε 23 μεγάλες κατηγορίες όπως "Πρόσωπα και τόποι του 1821", "Η νοσταλγία των προσφύγων", "Συνθέτες και ηθοποιοί" και άλλες. Τα πρωτογεννή δεδομένα που γέννησαν το υλικό για τις περίπου 200 σελίδες της μελέτης προήρθαν απο τον οδηγό "Αθήνα - Πειραιάς - Προάστεια" των Σ. Καπρανίδη και Ν. Φώτη με χρονολογία έκδοσης....1988 (!).

Αυτό σημαίνει πώς η δουλειά του Πετρόπουλου ήταν καθαρά χειροκίνητη(!!). Πήρε δηλαδή τον τυπωμένο τόμο και ξεκίνησε διαβάζοντας τις οδούς μια-μια, να τις ταξινομεί σύμφωνα με τις κατηγορίες που αναδύονταν απο το περιεχόμενο το ίδιο(!!!). Αυτό είναι ένα απο τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της μελέτης. Βέβαια, ακόμα και αν είχε στη διάθεση του ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή η παραγωγή των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων δεν θα ήταν εύκολη γιατί και πάλι οι δρόμοι δεν θα ήταν σημειωμένοι με μια ετικέτα που να αναφέρεται στο νόημα τους (2). Αυτό το λεξικό με τις ετικέτες που συσχετίζουν ένα όρο με το νόημα του, υπήρχε μέσα στο κεφάλι του συγγραφέα καθώς έκανε την ταξινόμηση και είχε διαμορφωθεί σύμφωνα με τις γνώσεις του.

Αυτή η μικρή περίληψη της πολύ ενδιαφέρουσας εργασίας του Πετρόπουλου, δείχνει και τα σημεία στα οποία διαφέρει η μικρή ανάλυση που παρουσιάζεται σε αυτό το πόστ. Εστιάζεται μόνο στους "ευλογημένους" δρόμους (δρόμους που ξεκινάνε με το πρόθεμα "Αγι..."), καλύπτει όλη την Ελλάδα και δίνει πληροφορίες όχι μόνο για τη συχνότητα εμφάνισης των ονομάτων αλλά και για τις μεταξύ τους σχέσεις.

Vaya Con Dios*...
Πάντα με τη προυπόθεση οτι τα δεδομένα που περιέχονται στα αρχεία που χρησιμοποιήθηκαν ανταποκρίνονται στη πραγματικότητα και δεν περιέχουν σφάλματα, μας περιγράφουν την εξής ιστορία...

Γράφημα 1: Η γενική άποψη.
(Πλήθος ονομάτων δρόμων που ξεκινούν με το πρόθεμα "Αγι.." σε σχέση με το σύνολο των δρόμων που περιγράφονται στο αρχείο "Οδικό Δίκτυο".
Το γράφημα δημιουργήθηκε με το gnumeric)


Ολόκληρο το οδικό δίκτυο περιγράφεται απο 729405 τμήματα δρόμων απο τα οποία, τα 15085 είναι τμήματα δρόμων με ονόματα αγίων. Μόνο για αυτό το γράφημα, αναφέρω τμήματα δρόμων και όχι δρόμους (δηλαδή συλλογές τμημάτων) γιατί αυτή ακριβώς είναι η μορφή των δεδομένων (περισσότερες -τεχνικές λεπτομέρειες σε ξεχωριστό πόστ).

Έτσι λοιπόν περίπου 2% του Οδικού Δικτύου περιέχει "ευλογημένους" δρόμους. Που βρίσκονται όμως αυτοί οι δρόμοι;

Γράφημα 2: Χωρική κατανομή.
(Η καταμέτρηση τ
ων δρόμων ανα Νομό έγινε μέσω των αρχείων "Νομοί ΟΚΧΕ" και "Οδικό Δίκτυο" απο το geodata.gov.gr και το πρόγραμμα QGIS. Στη καταμέτρηση των οδών ανα Νομό έχει συμπεριληφθεί και η έκταση του Νομού έτσι ώστε η ποσότητα που κρίνει τη κατάταξη να δείχνει ουσιαστικά αριθμό "ελογημένων" οδών ανα μονάδα επιφάνειας. Το γράφημα δημιουργήθηκε με το gnumeric)

Σε αυτό το γράφημα υπάρχουν κάποιες εκπλήξεις! Θυμηθείτε οτι μιλάμε πλέον για αριθμό "ευλογημένων" δρόμων ανα μονάδα επιφάνειας. Έτσι ο νομός Αθηνών (περίπου 350k στρέματα) έρχεται πρώτος παρ' όλο που είναι ο μικρότερος σε έκταση απο όλους τους νομούς των 5 πρώτων (!). Ο δε Νομός Θεσσαλονίκης (περίπου 3 εκ στρέματα), ο μεγαλύτερος σε έκταση των 5 πρώτων έρχεται τελευταίος. Σε απόλυτα μεγέθη, στο Νομό Αθηνών καταγράφονται περίπου 0.0012 "ευλογημένοι" δρόμοι ανα στρέμα ενώ στον Νομό Θεσσαλονίκης καταγράφονται περίπου 0.000056 "ευλογημένοι δρόμοι" ανα στρέμα. Περισσότερα απόλυτα μεγέθη μπορείτε να δείτε στη πλήρη λίστα της καταμέτρησης.

Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν και οι Νομοί που βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης. Συγκεκριμένα υπάρχουν δύο νομοί που εμφανίζονται να μην περιέχουν ΟΥΤΕ ΕΝΑ "ευλογημένο" δρόμο...Ο ένας είναι ο Νομός Ευρυτανίας...και ο άλλος είναι...το Άγιο Όρος (!!!!!!). Δεν ξέρω αν πρόκειται για σφάλμα, ελλειπή καταγραφή ή σύμπτωση αλλά ήταν μια πολύ όμορφη στιγμή κατα τη διάρκεια της επεξεργασίας! :-D

Όσο αφορά βέβαια τον Νομό Ευρυτανίας, "...είναι ένας απο τους λιγότερο κατοικημένους νομούς στην Ελλάδα" και "...σχεδόν ολοκληρωτικά καλυμένος απο βουνά"...Στους ελάχιστους (σχετικά) δρόμους του λοιπόν, ούτε ένας "ευλογημένος" (!).

Οδικό ΔΙΚΤΥΟ...
Ας περάσουμε όμως σιγά σιγά, να γνωρίσουμε απο κοντά το Οδικό Πάνθεον. Και πρώτα-πρώτα, τους πρωταγωνιστές του. Ποιοί είναι οι πιο δημοφιλείς Άγιοι;

Γράφημα 3: Συχνότητα ονομάτων "ευλογημένων" δρόμων σε όλη την Ελλάδα.
(Τα αποτελέσματα βασίστηκαν στο αρχείο "Οδικό Δίκτυο" και η επεξεργασία τους έγινε με ένα πρόγραμμα που δημιουργήθηκε ειδικά για αυτό το σκοπό. Το διάγραμμα δημιουργήθηκε με το gnumeric)

Το "Οδικό Πάνθεον" αποτελείται απο 315 μοναδικά ονόματα. Ανάμεσα τους, ο Άγιος Γεώργιος κυριαρχεί με 229 δρόμους (απο τους καταγεγραμένους) ακολουθούμενος απο τον Άγιο Νικόλαο με 180. Την κατάταξη των 5 κορυφαίων κλείνει η Αγία Τριάδα με 98 εμφανίσεις ενώ τα ονόματα των υπόλοιπων 315 Αγίων εμφανίζονται κατα μέσο όρο περίπου 6.5 φορές το κάθε ένα. Περισσότερα απόλυτα μεγέθη μπορείτε να δείτε στην πλήρη λίστα της καταμέτρησης. Το Box.net δείχνει να έχει κάποιο πρόβλημα με τους Ελληνικούς χαρακτήρες αλλά αν κατεβάσετε το αρχείο το περιεχόμενο απεικονίζεται κανονικά.

Όσο αφορά το Γράφημα 3, δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο σχόλιο και σε αυτή την περίπτωση όμως, οι λιγότερο δμοφιλείς Άγιοι ήταν και αυτοί που είχαν περισσότερο "ενδιαφέρον". Να λοιπόν μια επιλογή ονομάτων απο τους λιγότερο δημοφιλείς που μου έκαναν εντύπωση:
  • Αγιου Νικολαου του Μετανοειτε (;;;)
  • Αγιων Δουλων-Ροδας (...Δούλων;;)
  • Αγιου Νειλου (...του γνωστού;)
  • Αγιου Ελισσαιου (;;;)
  • Αγιου Σερια (;;;)
  • Αγιου Αποστολου του Νεου (;;;)
  • Αγιου Ιωαννου Κυνηγου (;;;)
  • Αγιου Γεωργιου Καταδοτη (;;;)
  • Αγιου Σιωκου (;;;)
  • Αγιου Ματθαιου Κοφινα (;;;)
  • Αγιου Γεωργιου Ορφανου (;;;)
  • Αγιας Κερκυρας (...δεν είχα ιδέα περί Αγίας Κερκύρας (!))
  • Αγιου Γεωργιου Σηκουσης-Αυγωνυμων (...Τα αυγώνυμα έλκονται;)
  • Αγιου Γεωργιου Συλογγη (;;;)
  • Αγιου Ιωαννου Ρηγανα (;)
  • Αγιου Αντωνιου Φουσα (...whoσα;)
  • Αγιων Ακινδυνων (...Ποιοί ήταν οι ακίνδυνοι;;;)
  • Αγιας Τατιανης (Αναφέρεται μέσα στο αρχείο ώς Τετιανή, ευχαριστώ για τη διόρθωση Λωτοφάγε)
  • Αγιων Δεκα (...Ποιοί δέκα; )
Σε αυτή τη λίστα, εκτός απο την ολοκληρωτική μου ανοησία για μερικούς απο τους Άγιους της ορθόδοξης Χριστιανικής θρησκείας, φαίνονται και οι πολλαπλές μορφές φαινομενικά ίδιων Αγίων. Για παράδειγμα, θα έλεγε κανείς οτι ο Άη Γιάννης με τον Αη-Γιάννη τον Κηνυγό είναι ο ίδιος Άγιος. Ίσως ναί, ίσως όμως και όχι, ίσως δηλαδή πρόκειται για κάποιο άλλο πιστό που άγιασε και είχε απλά το ίδιο όνομα. Επειδή όμως δεν ξέρω ποιές περιπτώσεις είναι αυτές, έχω αφήσει τις διακρισεις ώς έχουν ακόμα και όταν πρόκειται για την "Αγία Παρασκευή στην περιοχή Αγίας Παρασκευής" (αληθινή επωνυμία μέσα απο το αρχείο του Οδικού Δικτύου).

Καθώς οι δρόμοι ξετυλίγονται στο χώρο, συναντιούνται σε διασταυρώσεις. Κι έτσι το φέρνει η τύχη καμιά φορά και συναντιούνται οι πιο αταίριαστες οντότητες ή οι καλύτερες παρέες.
Όταν συναντιούνται δύο "ευλογημένοι" δρόμοι, αποκτούν ένα δεσμό. Το οποίο σε κάνει να αναρρωτιέσαι, σε ποιό σημείο στην Ελλάδα συναντιούνται οι περισσότεροι "ευλογημένοι" δρόμοι μαζί; Αλλά και γενικότερα, απο τα δεδομένα που υπάρχουν για όλη την Ελλάδα, ποιοί Άγιοι κυριαρχούν στο οδικό Πάνθεον και ποιοί τους ακολουθούν;

Σε αυτό το σημείο θα μας απασχολήσει και πάλι το οτι είναι αναμενόμενο ένας μακρύς δρόμος να έχει πολλές διασταυρώσεις με μικρότερους δρόμους. Έτσι για να είμαστε πιο αντικειμένικοί θα έπρεπε να έχουμε συμπεριλάβει και το μήκος του δρόμου στην κατάταξη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτό δεν ηταν δυνατό λόγω της μορφής των δεδομένων. Έτσι κι αλλιώς όμως, αποκαλύπτεται και μια ιδιότητα της μορφής αυτού του δικτύου, όπου Μεγάλοι Δρόμοι διακλαδίζονται σε Μικρότερους Δρόμους οι οποίοι με τη σειρά τους γίνονται οι "Μεγάλοι Δρόμοι" των δικών τους "Μικρότερων Διακλαδώσεων" που με τη σειρά τους γίνονται οι "Μεγάλοι Δρόμοι" των δικών τους μικρότερων διακλαδώσεων μέχρι το τελευταίο μικρό σοκάκι.

Έτσι λοιπόν:
Απο τα 315 μοναδικά ονόματα αγίων, τα 5 πιο συνδεδεμένα έχουν ώς εξής:

Γράφημα 4: Αριθμός διακλαδώσεων ανα "ευλογημένο" δρόμο
(Τα αποτελέσματα βασίστηκαν στο αρχείο "Οδικό Δίκτυο" και η επεξεργασία τους έγινε με ένα πρόγραμμα που δημιουργήθηκε ειδικά για αυτό το σκοπό. Το διάγραμμα δημιουργήθηκε με το gnumeric)


Παρατηρήστε οτι σε γενικές γραμμές, τα ονόματα με τη μεγαλύτερη συχνότητα (απο το Γράφημα 3) έχουν και τις περισσότερες συνδέσεις, όμως ο Άγιος Νεκτάριος έχει μόνο μια περισσότερη σύνδεση απο την Αγία Τρίαδα και δέκα περισσότερες απο την Αγία Λαύρα. Αυτό λοιπόν σημαίνει οτι ναι μέν υπάρχει μεγάλος αριθμός Αγίων Λαυρών αλλά αυτοί οι δρόμοι είναι πιο μικροί σε σχέση με Άγιους Νεκτάριους ή οποιοδήποτε άλλο άγιο απο αυτό το Top-5!
Περισσότερα απόλυτα μεγέθη μπορείτε να δείτε στην πλήρη λίστα της καταμέτρησης. Ισχύει και πάλι το ίδιο σχόλιο για το πρόβλημα του Box.net με τους Ελληνικούς χαρακτήρες.

Το σημείο στο οποίο συναντιούνται οι περισσότεροι "ευλογημένοι" δρόμοι σύμφωνα με το "Οδικό Δίκτυο" βρίσκεται........στη Ραφήνα (!!!), όπου σε μια τοποθεσία διασταυρώνονται οι εξής 10 Άγιοι:
  • Αγίας Αικατερίνης
  • Αγίας Βαρβάρας
  • Αγίου Νικολάου
  • Αγίου Εφραίμ
  • Αγίου Δημητρίου
  • Αγίου Μηνά
  • Αγίου Ταξιάρχη
  • Αγίας Όλγας
  • Αγίου Σπυρίδωνος
  • Αγίου Γεωργίου
Ιδού και ο σχετικός χάρτης απο το Google Maps:

Γράφημα 5: Το πιο συνδεδεμένο οδικό σύμπλεγμα
(Τα δεδομένα προήρθαν απο το "Οδικό Δίκτυο" ενώ η επεξεργασία τους έγινε με πρόγραμμα που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό. Σημειώνονται με κόκκινο, το Οδικό δίκτυο ενώ με κίτρινο, οι γύρω "ευλογημένοι" δρόμοι οι οποίοι είτε είναι απομονωμένοι είτε δεν ανακαλύφθηκαν αυτόματα (όπως για παράδειγμα η Ζωοδόχου Πηγής.)

Και για το τέλος κράτησα, δύο συμπληρωματικές απόψεις του ίδιου δικτύου...Νάτο λοιπόν! Το οδικό Πάνθεον σε όλο του το μεγαλείο!!!


Γράφημα 6: Το Οδικό Πάνθεον.
(Αυτό το γράφημα είναι βασισμένο στο αρχείο "Οδικό Δίκτυο", η επεξεργασία του έγινε με πρόγραμμα που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό ενώ το διάγραμμα δημιουργήθηκε με το πρόγραμμα graphviz.)


Δυστυχώς, το πρόγραμμα που χρησιμοποίησα για την απεικόνηση δεν μου άφησε πολλά περιθώρια στη διαμόρφωση της και αυτό με έκανε να αναζητήσω εναλλακτικούς τρόπους για να παρουσιάσω αυτή την "κρυμένη" πληροφορία των συνδέσεων.

Ένας εναλλακτικός τρόπος είναι η απεικόνηση ενός "δέντρου". Αυτό όμως δεν είναι ένα οποιοδήποτε δέντρο θα μπορούσε να προκύψει μέσα απο το Οδικό Πάνθεον. Είναι ένα δέντρο του οποίου τα κλαδιά "ρέουν" απο δρόμους με πολλές συνδέσεις πρός δρόμους με λιγότερες συνδέσεις και έτσι περιγράφει με μια ματιά και τους πιο συνδεδεμένους δρόμους αλλά και την...ιεαραρχία που προκύπτει.


Γράφημα 7: ΜεγιστοΔενδροειδές Ανάπτυγμα(!)
(Αυτό το γράφημα είναι βασισμένο στο αρχείο "Οδικό Δίκτυο", η επεξεργασία του έγινε με πρόγραμμα που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό ενώ το διάγραμμα δημιουργήθηκε με το πρόγραμμα graphviz.)


Και πάλι όμως, λόγω του μεγέθους του δικτύου, δεν είναι ξεκάθαρη η απεικόνηση του. Γι' αυτό και αποφάσισα να παρουσιάσω το οδικό Πάνθεον σαν μια συλλογή απο γειτονιές (!).

Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να επιλέξετε ένα διάγραμμα και να κάνετε και μια βόλτα μέσα στο Οδικό Πάνθεον, πηδόντας απο δρόμο σε δρόμο. Να εδώ για παράδειγμα η "γειτονιά" του Αγίου Γεωργίου του πιο δημοφιλή και συνδεδεμένου Αγίου στο Ελληνικό Οδικό Δίκτυο (!)





Φτάνουμε λοιπόν εδώ στο τέλος αυτής της μικρής ανάλυσης κι ελπίζω να διασκεδάσατε κι εσείς διαβάζοντας τη όσο διασκέδασα κι εγώ δημιουργόντας τη.

Όμως, το "Οδικό Δίκτυο" δεν έχει πεί την τελευταία του κουβέντα. Το ίδιο αρχείο έχει να μας πεί κι άλλες όμορφες ιστορίες που στέκουν τώρα παγιδευμένες ανάμεσα στις πολυάριθμες εγγραφές του. Και σίγουρα υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτοίωσης των απεικονίσεων και στη τεχνική τους αλλά και την αισθητική τους άποψη.

Κλείνοντας, θα σας πώ την αμαρτία μου. Αυτό που είμαι περίεργος να δώ είναι αν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα δυστυχήματα που γίνονται στις περιοχές κοντά στους "ευλογημένους" και μή "ευλογημένους" δρόμους(**)...Αλλά για να αρχήσουμε να το σκεφτόμαστε αυτό, θα πρέπει τα δεδομένα της τροχαίας να συμπεριλάβουν συντεταγμένες GPS και να εκδίδονται σε μια μορφή που να μπορεί να την καταλάβει ένας υπολογιστής (***).

Μέχρι τότε...Ο Άγιος Χριστόφορος Μαζί Σας!



Σημειώσεις:
1) Ο πλήρεις τίτλος του έργου είναι: "Η Ονοματοθεσία Οδών Και Πλατειών Μελέτη Πρός Υποβήθησιν Του Έργου Των Αγραμάτων Δημοτικών Συμβούλων", απο τις εκδόσεις Πατάκη. Βιβλία του Ηλία Πετρόπουλου είναι διαθέσιμα και απο τις εκδόσεις Νεφέλη, αλλά ο κατάλογος τους, τιτλοφορημένος ώς "Άπαντα Ηλία Πετρόπουλου" δεν έχει το συγκεκριμένο βιβλίο...όχι και τόσο "Άπαντα" λοιπόν.
2) Σήμερα φυσικά, θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα λεξικό όρων και να ομαδοποιήσουμε τα ονόματα των οδών αυτόματα.
*) Vaya Con Dios: Σαν να λέμε "Ο Θεός μαζί σου" στα Ισπανικά.
**) Δεν το γλυτώνω το κολαστήριο...
***) Πρός το παρόν, η τοποθεσία ενός οδικού συμβάντος αναγράφεται ολογράφως (!) (για παράδειγμα, 4ο χιλιόμετρο Αθηνών - Λαμίας) ενώ τα δεδομένα της τροχαίας σχετικά με τα δυστυχήματα είναι σε μορφή pdf αναφορών.
top