Ένας Μήνας Στα 3...Mbit

Αυτό το πόστ έχει γραφτεί κατα τμήματα κυριολεκτικά στο δρόμο, όπως ίσως θα άρμοζε σε ένα post που σχολιάζει τη χρήση μιας υπηρεσίας internet εν κινήσει στην Αγγλία.

Πριν απο λίγο καιρό η εταιρία 3 ανακοίνωσε τη διαθεσιμότητα Pay As You Go πακέτων για συνδέσεις internet εν κινήσει και υψηλής ταχύτητας. Πόσο υψηλής; Το πακέτο έχει ονομαστική τιμή 3.6 Mbit απο τα οποία η 3 σας εγγυάται τουλάχιστον 2.8 Mbit....αλλά ακόμα και στο 1Mbit να πέφτει, είναι αρκετό για το δρόμο.

Το εν κινήσει internet είναι κάτι το οποίο δεν μου χρειάζεται άμεσα και...σίγουρα, το post θα μπορούσα να το έχω γράψει και off-line και να το ανεβάσω αργότερα, αλλά, όπως με πολλά πράγματα, σου ανοίγει κάποιες επιλογές και έτσι κι αλλιώς ήμουν περίεργος για την εμπειρία.

Η 3 είναι η μόνη εταιρία αυτή τη στιγμή στην Αγγλία η οποία δίνει προσιτά πακέτα Pay As You Go (δηλαδή χωρίς συμβόλαιο). Έτσι, μπορείς να δοκιμάσεις την υπηρεσία με χαμηλό κόστος και αν οι ανάγκες σου απαιτούν περισσότερο bandwidth να αποφασίσεις αν θα ήθελες να μπείς σε συμβόλαιο.

(Τα περιεχόμενα της συσκευασίας του modem της 3. Όλες οι φωτογραφίες του άρθρου προέρχοντε απο τη προσωπική μου συλλογή.)

Η πρόσβαση στο δίκτυο γίνεται μέσω ενός κομψού και μικρού USB modem. Το "μικρό" το τονίζω, όχι μόνο επειδή μπορείς να το μεταφέρεις στη τσέπη σαν ένα USB disk αλλά επειδή είναι ένα πραγματικό επίτευγμα της τεχνολογίας των τηλε-επικοινωνιών το να μπορείς να στριμώξεις σε τόσο μικρό χώρο, όλες τις λειτουργίες που χρειάζοντε για να μπορείς να καυχιέσαι για 2Mbit ταχύτητα στο δρόμο.

(Μικρό στο μάτι...και ένα σωρό άλλα λογοπαίγνια)

Η μικρή επιφάνεια της κεραίας, σημαίνει χαμηλότερη ισχύς του λαμβανόμενου σήματος και το γεγονός οτι ο δέκτης κινείται στο χώρο εισάγει μια σειρά απο πολύ δύσκολα προβλήματα στη λήψη. Είναι σα να βρίσκεσαι μέσα σε ένα μεγάλο σπήλαιο και προσπαθείς να συννενοηθείς με κάποιον ο οποίος σου μιλάει πάρα πολύ γρήγορα απο την άλλη μεριά του σπηλαίου. Μπορείς να τον ακούσεις απ' ευθείας αλλά παράλληλα ακούς και μια σειρά απο ανακλάσεις που δε σε αφήνουν να καταλάβεις τι ακριβώς προσπαθεί να σου πεί.

Αν κινείσαι κιόλας η φωνή παραμορφώνεται ακόμα πιο πολύ λόγω του φαινομένου doppler και σα να μην έφταναν όλα αυτά, μέσα στο σπήλαιο υπάρχουν άλλοι Ν χρήστες οι οποίοι (ευτυχώς) μιλάνε σε διαφορετική γλώσσα απο εσένα μαζί με μια παρέα παπαγάλων οι οποίοι διάβαζουν δυνατά την εφημερίδα τους....και όλο αυτό ακούγεται κάπως έτσι:

(Το μήνυμα..."ΑΑ ΤΡΕΧΑ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΚΑΤΑΡΡΕΕΙ")

ΑΑ ΤΡΕΑΑ ΤΡΕΧKRAΑ What?ΤΟ ΑΑ I proba KRA KRA bly wasn't right ΤΡΕΧ was KRA KRA n't right ΣΠΗΛ right KRA KRA ΑΙΣ he was cruisy for bruisy ΠΗΛΑΙΟ KRA ΚΑΠΗΛΑΙΟΤΑΡΡΕΕΙ KRA KRA ΕΕΙ KRA ΕΕΙ


Το κόστος του modem κυμαίνεται απο £40-£50 (περίπου €50-€60 δηλαδή) και 1 GB bandwidth κοστίζει άλλες £10. Τα 3 GB δε, κοστίζουν 15 λίρες...Βρήκα το 1GB υπέρ αρκετό για 1 μήνα, χωρίς υπερβολές με τεράστια video στο youtube και χωρίς την ανάγκη να χρησιμοποιώ αυτή τη σύνδεση κάθε μέρα. Σημειώστε οτι αν δεν χρησιμοποιήσετε το 1GB σε 30 μέρες ο χρόνος δεν μεταφέρεται...οπότε η προσφορά είναι για 1GB που "πρέπει" να καταναλωθεί για να πιάσουν τον τόπο τους οι £10.

Πρίν προχωρήσω στην αγορά, περίμενα λίγο καιρό μέχρι να δώ την αποδοχή των modem και της υπηρεσίας γενικότερα. Δεν διάβασα ούτε μια άσχημη κριτική για την υπηρεσία ΕΚΤΟΣ απο την εμπειρία της Dissilusas στη περιοχή του London την οποία και δεν έχω κανένα λόγο να μη τη πιστέψω.

Η εγκατάσταση είναι εντελώς απροβλημάτιστη. Με το που καταλαβαίνει ο υπολογιστής το modem απάνω στο USB ξεκινάει την εγκατάσταση –απο το ενσωματομένο USB disk το οποίο έχει μέσα και τους drivers. Αν κατα την εγκατάσταση βρεί και updates στους drivers, θα τα κατεβάσει και θα τα εγκαταστήσει και αυτά.

Τώρα, όσο αφορά το Internet εν κινήσει, οι κύριες εφαρμογές για ένα απλό χρήστη (που δεν το χρησιμοποιεί για τη δουλειά του δηλαδή) είναι οι εξής:

  1. Το να εκμεταλευτεί κανείς το νεκρό χρόνο ενώ ταξιδεύει με μέσα μαζικής μεταφοράς που επιτρέπουν τη σύνδεση με το internet όπως λεωφορείο, τρένο ή ώς συνεπιβάτης σε αυτοκίνητο. Δυστυχώς έχω την υποψία οτι θα πρέπει να περιμένουμε λίγο ώστε το internet στα αεροπλάνα να κατρακυλήσει στα επίπεδα του economy :-/

    Ένα άλλο κομάτι νεκρού χρόνου είναι αυτό της αναμονής σε αεροδρόμια ή σταθμούς που χρεώνουν τη πρόσβαση στο internet απίστευτα ακριβά! Παράδειγμα: London Heathrow, Τerminal 5, Tmobile, 5 λίρες για μια ώρα πρόσβασης ή απο kiosks με 2 λίρες την ώρα αλλά πρόσβαση μόνο απο ένα "χαζό" browser απο τον οποίο δεν μπορείς να κάνεις τίποτα άλλο εκτός απο το να "βλέπεις".

  2. Το να κάνει κάποια δουλειά, που απαιτεί φυσικά internet, στην αγαπημένη του τοποθεσία που ίσως έχει και κορυφαία θέα, μακριά απο το περιβάλον του γραφείου. Πολλές φορές αυτή η αλλαγή του περιβάλλοντος είναι πραγματικά ευεργετική.


  3. Μή συμβατικές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα real time video casting ή εν κινήσει ραδιοφωνικούς σταθμούς ή real time route casting με τη βοήθεια και ενός GPS δέκτη.

Οι πρώτες δύο εφαρμογές είναι τουλάχιστον πρακτικές. Για παράδειγμα το ταξίδι απο το Plymouth στο London διαρκεί 4 ώρες με το λεωφορείο και 3-3.5 με το τραίνο.

Είναι μια πραγματικά καταπληκτική διαδρομή η οποία περνάει μέσα απο "πίνακες ζωγραφικής" με λιβάδια, αγελάδες, πρόβατα, λιβάδια, πρόβατα, αγελάδες, αγελάδες, πρόβατα, λιβάδια και λιβάδια.....(Καλά τα λιβάδια, αλλά σα τα φαγκώτα τίποτα!!!).

Ύστερα ο Αγγλικός σιδηρόδρομος είναι αρκετά μεγάλος και πολύπλοκος και δεν αποφεύγει τα μικρό πρόβλήματα. Για παράδειγμα, το αποψινό τρένο έχει ήδη μαζέψει μια καθυστέρηση 22 λεπτών και είναι απο τις μικρότερες. Όταν χαλάει μια αμαξοστοιχία (και χαλάνε συχνά) η συνολική καθυστέρηση μπορεί να φτάσει και τις 3 ώρες......αναμονής.....στη καλύτερη περίπτωση μέσα στο τρένο και ενώ έχεις θέση....τη χειρότερη περίπτωση, την έχω καταλάβει καλά με 3 ώρες (και κάτι ψιλά) όρθιο ταξίδι απο το Birmingham στο Plymouth....στο διάδρομο....δίπλα στη τουαλέτα.

Όσο τώρα αφορά τη τρίτη κατηγορία των μη συμβατικών εφαρμογών, το bandwidth της σύνδεσης (upload / download) σε συνδιασμό με διαθέσιμες υπηρεσίες σας επιτρέπει να κάνετε κάποια πράγματα. Επιφυλάσομαι για περισσότερα σε μελοντικό post αλλά στο μεταξύ μπορείτε να ρίξετε μια ματιά σε σχετικές συζητήσεις που είχα με τους Acro και Philos πρίν απο λίγο καιρό.

Η κάλυψη της υπηρεσίας, τουλάχιστον στο δίκτυο της 3 εκτίνεται πρός το παρόν στο μεγαλύτερο μέρος του δικτύου απλής κινητής τηλεφωνίας. Ο σχετικός χάρτης κάλυψης δείχνει τις κυριότερες οδικές και σιδηροδρομικές οδούς καθώς επίσης και όλα τα αστικά και τουριστικά κέντρα καλυμένα. Οι πιθανότητες να μη μπορείς να συνδεθείς είναι σχετικά μικρές, παρ’ όλο που συγκεκριμένα κομάτια της διαδρομής περνάνε απελπιστικά κοντά απο μαύρες τρύπες ή μαύρα μακριά τούνελ, οπότε είναι αδύνατη οποιαδήποτε επικοινωνία.

Η προσωπική μου εμπειρία λοιπόν, απο ένα περίπου μήνα χρήσης, ήταν η καλύτερη και επισκιάστηκε μόνο απο το γεγονός οτι η έλευση του internet εν κινήσει έχει βρεί τουλάχιστον τα λεωφορεία...απροετοίμαστα.

Και αυτό γιατί, στα τρένα τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Όταν κλείνεις το εισητήριο μπορείς να επιλέξεις θέση σε τραπέζι, με πρίζα και σε παράθυρο που συνοψίζει όλα τα θετικά στοιχεία για να απολαύσετε τα καλά σημεία της διαδρομής αλλά να κάνετε και τη δουλειά σας.

(Πρώτο τραπέζι...ο σιδηρόδρομος είναι ένα απο τα πιο όμορφα μέσα για να γυρίσετε την Αγγλία)

Δυστυχώς είναι ξεκάθαρο οτι οι θέσεις αεροπορικού τύπου στα τραίνα δεν έχουν σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπ όψην τους χρήστες ηλεκτρονικών υπολογιστών, αφού το τραπεζάκι είναι σε τέτοια θέση που δεν επιτρέπει την οθόνη του υπολογιστή να ανοίξει τελείως... Με τις σύγχρονες TFT οθόνες, το πρόβλημα του να βλέπεις την οθόνη υπο γωνία, παραμένει αλλά είναι μικρότερο. Εδώ θα πρέπει ίσως να αναφέρω οτι υπάρχει η επιλογή WiFi σε κάποια τραίνα, αλλά μόνο στη πρώτη θέση :-/

Στα λεωφορεία τώρα, η κατάσταση είναι δραματική. Δεν είναι σίγουρο οτι θα βρείτε τραπεζάκι στα καθίσματα σε όλους τους τύπους λεωφορείων και αν θέλετε να βλέπετε σωστά την οθόνη θα πρέπει να κάτσετε πλάγια στο κάθισμα...κάτι όμως που είναι αδύνατον καθώς σε όλη τη διαδρομή θα πρέπει να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας.

Η ζώνη ασφαλείας είναι νομική υποχρεώση εκ μέρους του επιβάτη (legal requirement) όπως σας ενημερώνει ο οδηγός και αν δεν τη φορέσετε και σταματήσει το λεωφορείο η τροχαία στο δρόμο, μπορεί να σας επιβάλει πρόστιμο μέχρι και £500.

Η μόνη εναλλακτική λύση σε λεωφορείο είναι τα λεωφορεία δύο ορόφων στα οποία ο πρώτος όροφος έχει τραπέζι. Επίσης στο λεωφορείο, περιοριστικός παράγοντας είναι η διάρκεια της μπαταρίας του φορητού σας, καθώς δεν υπάρχει παροχή ηλεκτρικού ρεύματος όπως στο τρένο.

Το Internet λοιπόν, βγαίνει στο δρόμο με χίλια και μαζί του έποντε ένα σωρό εφαρμογές που σήμερα μας φαίνοντε άχρηστες, υπερφίαλες και πολυτελείς αλλά που σιγά σιγά θα βολευτούν στην καθημερινότητα μας σα να ήταν για πάντα εκεί.

2 σχόλια:

Maria Verivaki είπε...

i've always been wary of my over-dependence on the internet, but it troubles me to think that when i go on holiday, i can't use the internet when i want. internet connection isn't always easy in other parts of greece. only big hotels have ADSL wireless connections. on the other hand, i'm glad that it gives me a chance to get away from the computer.

but what you said at the end really drives it home: pay-as-you-go internet, available for use on means of transport and other places, is eventually going to become a necessity, not a luxury.

AA είπε...

Hey Med.Kiwi...yeah sometimes it is nice to have access to specific applications on the go.

Google Earth, email and internet telephony are the best examples...maybe i should have mentioned some of them in the post and also their demands in bandwidth, etc.

But it is also good to be able to leave everything behind and relax for sometime.

All the best!

Δημοσίευση σχολίου

top